Zespół Szkół Integracyjnych w Lubinie || Szkoła Podstawowa nr 1 :: Gimnazjum Integracyjne ||

Integracja

Email Drukuj PDF

W Zespole Szkół Integracyjnych do klas integracyjnych uczęszczają dzieci i młodzież posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, którzy korzystają z bogatej oferty zajęć rewalidacyjnych.

Budynek szkoły jest w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością, posiada windę, podjazdy, oznaczenia kolorystyczne pięter, odpowiednio dostosowane toalety.

W lutym 2011 roku szkoła otrzymała za pośrednictwem Gminy Miejskiej Lubin autobus, a we wrześniu 2015r. drugi bus, od organu prowadzącego. Pojazdy służą do przewozów uczniów niepełnosprawnych, pod opieką pracowników do spraw lekkich.

Uczniowie niepełnosprawni ruchowo korzystają z zajęć prowadzonych przez terapeutę dysfunkcji narządów ruchu, w sali wyposażonej w niezbędny sprzęt rehabilitacyjny, służący również prowadzeniu ćwiczeń gimnastyki korekcyjnej. W miesiącu lutym 2017r. zostanie otwarty profesjonalny gabinet do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Znajdą się w nim m.in. zjeżdżalnie, huśtawki, piłki rehabilitacyjne, drabinki. W efekcie zajęć, dzięki systemowi ćwiczeń i zabaw, następuje poprawna integracja pracy zmysłów (dotyku, słuchu, wzroku ,węchu, smaku, zmysłu równowagi). Dziecko stopniowo zaczyna lepiej funkcjonować w sferze ruchowej, emocjonalnej, poznawczej. Zajęcia te są dla dzieci prawdziwą przyjemnością!

W szkole zatrudnienie są specjaliści z zakresu tyflo i surdopedagogiki. Prowadzą oni terapię w gabinecie wyposażonym w specjalistyczny sprzęt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Pomoce te są wykorzystywane również w czasie zajęć dydaktycznych.

W placówce prowadzona jest z sukcesami terapia logopedyczna, polegająca na kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniu wad wymowy oraz nauczaniu mowy.

Odbywają się treningi EEG Biofeedback; zalecane uczniom z trudnościami w nauce, zaburzeniami zachowania, uwagi i koncentracji. We wrześniu 2016r., za pośrednictwem Fundacji Polska Miedź pozyskaliśmy kolejny zestaw do diagnozy i terapii biofeedback/neurofeedback: ProComp2. Urządzenie umożliwia zapis EEG oraz monitorowanie parametrów fizjologicznych.

Prowadzone są zajęcia z zakresu muzykoterapii, w czasie których poddając się dobroczynnym wibracjom mis dźwiękowych, uczestnicy usprawniają funkcje percepcyjno-motoryczne, uczą się odpoczynku i relaksacji, rozładowują napięcia psychofizyczne, podnoszą pozytywne nastawienie do życia, zwiększają wiarę we własne możliwości, poprawiają komunikację z otoczeniem.

W okresie pracy nad integracyjnym modelem kształcenia szkoła wprowadzała szereg praktycznych rozwiązań, często wyprzedzających zmiany przepisów, takich jak dziennik pracy nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne, lub indywidualne programy edukacyjno- terapeutyczne. W 2009 r. powołano zespół samokształceniowy pomocy psychologiczno- pedagogicznej - obok działającego zespołu do spraw integracji. Zespoły te współpracują ze sobą, m.in. propagując ideę integracji w czasie warsztatów z okazji Międzynarodowego Dnia Osób Niepełnosprawnych, poświęconych co roku innemu rodzajowi niepełnosprawności. Rodzice dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych zrzeszeni są w tak zwanej Grupie Wsparcia. Jej głównym celem jest wymiana doświadczeń, a także doskonalenie umiejętności wychowawczych.

Reklama
Reklama